Bygga stad eller bara stadsmässigt?

När jag vandrar runt i Norra Djurgårdsstadens först färdigställda kvarter slås jag av de omsorgsfullt utformade gaturummen och allmänna platserna. De har fina mått, proportioner och detaljer. Kvarteren är uppdelade i olika fastigheter så att flera byggherrar kan vara representerade med den variation i utformning som det möjliggör.

Men ännu är det naturligtvis tomt på gatorna och öde. Gaturummen är stadsmässigt utformade, men inte fyllda av stadens liv och rörelse. Husens fasader avbildar stadskärnans byggnader i sten och puts, men husen innehåller bara bostäder. Kvarteren saknar stadens många mikroekonomier, den blandning av tusentals verksamheter och kombinationsmöjligheter som ger staden dess ekonomiska och sociala liv.

När vi tar i som mest, som i Norra Djurgårdsstaden, bygger vi som en stad. Vi bygger stadsmässigt, men vi bygger inte en stad. Det är ett bostadsområde, monolitiskt och enahanda som tidigare, men nu med en rumskänsla som påminner oss om stadens rum. Till stadsmässighet hör hög täthet, men utan den fördel av korta avstånd mellan olika verksamheter som hör staden till.

Vi måste försöka bryta med detta femtioåriga planeringsmönster. Det kan bara göras med förståelse för hur stadens många system, med dess olika företrädare och deras drivkrafter, fungerar i vår tid. Inte med ett tillbakablickande perspektiv på hur dåtidens system fungerade, när brevbäraren kom två gånger om dagen och jag hämtade mjölken i brun glasflaska hos Lindvalls Livs hundra meter bort. Det är kunskaper om stadens ekonomiska och sociala dynamik i vår tid som kan ge oss de formande faktorerna för utformningen av stadens nya gaturum och allmänna platser.

Taggad , , , ,

6 thoughts on “Bygga stad eller bara stadsmässigt?

  1. Johan Perslow skriver:

    Intressant Örjan. Tror du inte staden tänk att de nya mikroekonomierna skapas i gamla gasverksområdet som ligger cirka 150m nord / öst om de nya området?
    Har du sett ”inspirationsbilderna”?

    Trots min kommentar ovan så förstår jag din tanke, små ”hål i väggen” behövs.

    Sköt om dig
    /J

    • Örjan Wikforss skriver:

      Hej Johan, jag förstår din poäng och de förhoppningar inspirationsbilderna förmedlar. Men jag bedömer det jag ser, ingenting annat. Framtiden får utvisa om detta bostadsområde kommer att bryta det monolitiska mönstret. Kul att du gav gensvar, vi ses! Örjan

  2. Det finns mycket sanning i detta. Tyvärr är byggandet av en ”riktig” stad är mycket mer komplext och mångfacetterat än den planeringsprocessen vi har trots att den känns ibland redan så tröstlös komplicerad.
    Jag guidar ofta franska grupper i Hammarby sjöstad och på senaste tid har lagt guidningsrutten också genom den centrala avenyn, annars får jag alltid frågan om den verksamhetsblandade staden; det är väldigt dött utanför huvudstråket. Åt andra sidan känns inte några kaféer, blomster- och cykelaffär på huvudstråket inte heller tillräckliga för att skapa stadsliv.
    Frågan är om det går att kommendera fram? Finns det bättre exempel utomlands?
    Kommer någonsin de nyplanerade områden kunna jämföras med den historiska staden som oftast byggdes först utan ordentlig planering men som en följd av många mikrobeslut. Balansen stadsplanering/stadsliv & arkitekter/medborgare är ingen enkel equation och Örjan påpekar med rätta att det lätt kan bli en stadskuliss i stället för en stadsdel.

  3. Hej Örjan.

    Intressant frågeställning. Hur bygga en levande stad i vår tid?

    Själv jobbar jag i Kiruna och vi ska nu köra igång med den nya stadskärnan. Direktiven är bla att vi ska skapa en tät stadskärna.

    Min fundering är – applicerar vi våra arkitektdrömmar om den perfekta staden på en målgrupp som har andra visioner om staden än vi?

    Med vänlig hälsning // Charlotte Köhler planchef Kiruna kommun

    • Örjan Wikforss skriver:

      Ja! Tänk om vi skulle djupborra i dessa andra visioner och verkligen undersöka dem? Alla dessa samhällsbyggare, som inte ser sig som samhällsbyggare utan som ”leverantörer” av infrastruktur, energi, vatten, återvinning, kollektivtrafik, service, skola, vård och omsorg, detaljhandel, och så vidare – tänk om vi tillsammans skulle kunna göra oss bilder av den framtida staden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s